AAB // skimmelsvamp

AAB er et andelsboligselskab. De har, som mange andre boligselskaber, udfordringer med at holde boligerne sunde og velholdte – og f.eks. undgå skimmelsvamp. Man ønskede en kampagne, der kunne sætte fokus på indeklima – og skabe viden, læring og adfærdsændringer hos beboerne.

Udfordring: At skabe adfærdsændringer kræver et langt, sejt træk – og udfordringen bliver ikke mindre af, at beboerne er en mangfoldig gruppe. For det første kommer mange fra forskellige kulturer og sociale grupper, hvor man gerne hænger vasketøj op inden døre, sænker temperaturen for at spare penge og dropper udluftningen – alt sammen noget, der er guf for skimmelsvampen. For det andet er sproget en udfordring i sådan en kampagne, da mange af familierne ikke kommunikerer på dansk, men på alle mulige andre sprog.

Løsning: Kampagnen blev bygget op af kampagner med forskellige temaer inden for tre kategorier: Temperatur, udluftning og fugt. AAB’s logo fik en hovedrolle som kommunikator kombineret med en sjov skimmelsvamp kaldet Skimle. En direct mail-kampagne med små, relevante gimmicks – termometer, svampe og magneter til køleskab … med ikoner og meget korte budskaber versioneret til mange sprog – og målrettet den enkelte husstand. Det blev supperet med pop up-kampagner i opgangene, vaskekælderen og på dørhåndtaget, så det skabte opmærksomhed.

Har du brug for holdningsændringer og vanebryderi, der virker – så er vi klar til at give dig inspiration til adfærdskampagner.


loading..