Visuel Identitet Brandsignatur
Brandsignatur

Visuel identitet

Brandsignatur - det
helt særlige kendetegn

Lad os aflive myten med det samme: et brand er ikke bare et grafisk varemærke eller et logo. Det er mere. Meget mere. Et stærkt brand kan allerede, inden varen er købt, give køberne en fornemmelse af, hvad de køber, fordi der uundgåeligt knytter sig nogle følelser og forventninger til det. Med et stærkt brand lover du kunden mere end produktet fx kvalitet, god kundeservice eller garanti, og derfor vil et velkendt brand automatisk være mere populært end et ukendt.

Et brand er ikke en visuel identitet, en tone of voice, eller en designmanual – det er alle tre ting plus en masse andre ting. Et brand er en identitet – lige fra den visuelle, til den identitet jeres kunder møder i telefonen, når de ringer til jer. Er ventetonen i telefonen en muuuuh-lyd, fordi I bor langt ude på landet, eller husker I at byde jeres kunder ordentligt velkommen på kontoret? Et brand er den historie og de minder og oplevelser, der gør, at kunderne vælger jeres produkt frem for et andet.

Første skridt til et stærkt brand
Hvis ikke du allerede kender dine værdier, så er det et godt sted at starte. Spørg dig selv, hvad din virksomhed står for, hvad der kendetegner jer, og hvorfor du startede virksomheden i tidernes morgen – og brug storytelling, hvor du knytter en historie til virksomheden eller produktet. Tænk blot på, hvorfor du ville vælge økologiske æg frem for ikke-øko æg. Du køber mere end æg – du køber en sundere livsstil og fortællingen om sundere og gladere dyr.

Husk at formidle dine styrker med storytelling, da disse udfør kerneværdierne i dit brand. Og så skal du naturligvis sørge for, at du skriver dig ind i kundernes behov, hver gang du relancerer eller lancerer et nyt produkt. Tænk: “Det her produkt skriver sig ind i brugernes behov, fordi .. “ og spørg dig selv: “Hvad kan det løse?“

Okay. Nu har du dine værdier og din vision på plads. Så kommer vi til selve opbygningen og til fodarbejdet. Opbygning af et stærkt brand handler nemlig om konsekvent og konsistent at formidle og kommunikere disse værdier og det, I står for på en attraktiv måde. Derfor er det vigtigt, at lave en brandstrategi, hvor du overvejer, hvordan du vil præsenteres. Tænk blot på, hvor mange buskaber du selv skal forholde dig til, når du scroller igennem Facebook-feedet. Det er dét, du konkurrerer imod.

Derfor er det altid vigtigt at overveje:
1) Virksomhedens navn
2) Produktnavnene (De skal fortælle deres egen historie.)
3) Slogan
4) Emballagen (Emballagen skal være lækker og attraktiv at se på.)
5) Din butik (Butikken skal være indbydende at komme ind i.)
6) Din hjemmeside (Hjemmesiden skal være velfungerende, brugervenlig og ikke mindst have et lækkert layout. En god hjemmeside fortæller nemlig din kunde noget om dine evner.)
7) Reklamer (Hvor og hvordan du reklamerer. Fx er det vigtigt, at alt materiale skriver sig ind på jeres visuelle identitet)
8) Hvordan du og dine ansatte er overfor kunder (I telefonen, på messer, hvordan de ansatte klæder sig osv.)

Hvis dine værdier er i overensstemmelse med kommunikation og adfærden på arbejdspladsen, styrker det dit overordnede brand. Husk, at både verden og kunderne er foranderlige. Derfor skal dit brand også forandre sig, hvis der opstår nye behov, eller du vil henvende dig til en ny målgruppe.

Herunder finder du et udpluk af de brandingsignaturer og visuelle identiteter, vi har lavet for kunder igennem tiden. Skal vi også give dit brand og dine kunder én på opleveren? Så giv os et kald. Vi giver et bud og en pris på din offline og online 360 graders markedsføring.

Cases

Brandingsignatur – 360 graders markedsføring

God branding skaber gode brands. Branding er din virksomhed set fra alle vinkler og 360 graders markedsføring, der skaber værdi på bundlinjen. Hvad skal kunderne huske jer for?

En oplevelse rigere
Det er ikke bare noget, vi siger. Det kræver seriøse og professionelle skills at designe en succesfuld brandingsignatur, og det kræver tid og overvejelser – men tænk på omkostningerne ved at lade være. Alle dem, der går forbi og klikker videre, fordi din branding ikke spiller.

Hos ImageConsult skaber vi fortællinger, historier, minder og oplevelser for kunderne. Hvert skridt ind i jeres brand skal være attraktivt og fængende, så kunderne bliver nysgerrige på mere – og samtidig skal det vise, hvad de kan forvente af jeres brand og hvordan det skaber værdi.

ImageConsult er et brandbureau. Det betyder, at vi hjælper dig med at finde din virksomheds identitet og skaber og aktiverer dit brand på en ny og unik måde på markedet. Vi lægger en strategi, eksekverer og konverterer det til tal, målbare resultater og merværdi for jeres virksomhed – også på bundlinjen. Vi opererer og jonglerer med reklame, PR, direct marketing, sociale medier, hjemmeside og content marketing, og ofte vil det være en kombination af flere platforme, der får dit brand aktiveret og styrket.

Vores kreative team bestående af online værkførere, ordsnedkere og grafiske operatører skaber en sikker og stærk brandsignatur. Det er 360 graders markedsføring og god branding.

En brandingsignatur skaber værdi
Bliver du også lidt forpustet af at tænke på offline og online marketing? Merchandise? Tryk? Sociale medier? Så få hjælp til at skabe dig et overblik. Hos ImageConsult tilbyder vi individuel branding, der tager udgangspunkt i dit behov. Måske kan du allerede sætte flueben ved de tre første punkter i marketingstrategien, eller måske skal vi starte helt fra start. Uanset hvad er det helt vildt vigtigt at have et stærkt brand og en god brandingsignatur, og her fortæller vi dig hvorfor:

1) En stærk brandidentitet er godt for bundlinjen. For et stærkt brand kan øge prisen på produktet. Tænk fx på Coca Cola og Nike, der tager mere for sine produkter sammenlignet med andre på markedet – og som vi er villige til at betale mere for. Eller Nicolas Vahe, der sælger gourmetsalt, som du også kan finde et langt billigere alternativ til. Dét er resultatet af succesfuld branding. Kunderne knytter et godt brand med kvalitet, og er derfor villige til at betale mere for produktet.

2) En stærk brandsignatur er med til i sidste ende at påvirke kundernes købsbeslutning, da et stærkt brand allerede har opbygget en grobund for loyalitet og tillid. Formår du at skabe en følelsesmæssig relation mellem dine kunder og din virksomhed, kan det påvirke profitten positivt. Tænk blot på din egen købsproces. Du vil sikkert opleve, at du ofte køber et produkt, fordi det passer til dine egne personlige værdier og grundholdninger, og hvis først du er blevet glad for brandet, vil du med al sandsynlighed forblive en loyal kunde i lang tid.

3) Effektiv branding af din virksomhed og dine produkter hjælper med at bygge dit image – et stærkt image, der kan differentiere sig fra konkurrenterne. Det skaber vækst og øget salg. At opbygge et image kan du må mange måder sammenligne med influencers, som ligesom en virksomhed eller et produkt tiltrækker en bestemt gruppe af personer, hvor værdierne stemmer overens.

4) Et stærkt brand med værdier og holdninger motiverer dine ansatte og tiltrækker nye dygtige medarbejdere. Er du virksomhedsejer ved du, at loyale, dygtige, effektive og glade medarbejdere er vigtige for salget og for virksomhedens image. Formår du at skabe en virksomhed, som dine medarbejdere tror på, kæmper for og identificerer sig med, kan dine medarbejdere bliver de vigtigste ambassadører, du nogensinde får.

Merete

Få en snak om din visuelle identitet.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk