Content marketing tiltrækker kunder
Content marketing skaber værdi og relevans for din målgruppe

Digital Marketing

Content marketing skaber værdi
og relevans
for din målgruppe

Content marketing er i bund og grund ret enkelt. Du skal skabe værdi for dine kunder eller potentielle kunder med værdifuldt, relevant og målrettet indhold. Relevant content handler om at skabe relationer mellem dig, dit brand og dit “publikum”. Det kan du gøre ved at kende dine kunder og deres udfordringer og tage mere afsæt i dem, end at tage afsæt i virksomhedens produkter og løsninger.

Den moderne forbruger gider ikke reklamer, og den traditionelle push-marketing bliver mere og mere ineffektiv. Flere og flere forbrugere blokerer online reklamer, og færre og færre klikker på banner-annoncer. Vi udvikler banner-blindhed. I en verden, hvor vi overdynges med budskaber, uanset hvilket online medie vi er på, udvikler vi en evne til at sortere forstyrrende elementer fra. Det gælder sådan set også i den fysiske verden, hvor mere end 50 procent af alle husstande har sagt aktivt nej-tak-til-reklamer.

 

Professionelt content fra strategi til implementering

Forbrugeren vil hellere selv vælge til, når det er relevant – og dét er netop dér, vi skal være. Og det er netop dér content marketing kan noget helt særligt. Men det kræver naturligvis, at du arbejder seriøst og professionelt med at skabe relevant og værdifuldt content, der netop matcher den potentielle kundes kunderejse. Det kræver derfor stor indsigt i kundernes adfærd og kunderejsen.

Vi arbejder med content marketing fra strategi til implementering. Det er langsigtet og kræver mere tålmodighed end den hurtige kampagne. Men netop derfor er det vigtigt, at strategien er skarp, og målene er klare – og dernæst kan vi skabe en solid slagplan. Vi kan hjælpe dig hele vejen – eller være med til at kickstarte jeres content marketingstrategi eller uddanne jer i content marketing-værktøjskassen.

Reklamer – nej tak!

Den største forskel fra content marketing i forhold til traditionel marketing er, at det ikke må hverken smage, ligne eller lugte af reklame. Der var engang, hvor virksomheder solgte produkter eller tjenester. Den tid er slut. Nu fokuserer vi på, hvilket problem du løser for dine kunder, og hvordan det gør deres liv bedre. Hvordan skaber du værdi for dine kunder? Hvis du kan identificere, hvilken værdi dine produkter giver kunden kan du lettere finde frem til det indhold, der interesserer kunden. Det vigtigste er derfor at have kunden i fokus.

Du skal forstå, hvad dine kunder går op i, hvad de bruger dine produkter til, og hvilke udfordringer de kan støde på før, under og efter købet.

Fra push til pull

Content marketing gør op med den traditionelle reklame, der typisk er push marketing, der skubber budskabet foran sig ved at råbe på opmærksomhed, fx en bannerannonce i toppen af et website, der blinker og forsøger at fange dit blik og dit klik. Push marketing virker stadig, men det er langt mindre effektivt end tidligere. Vi er både blevet bannerblinde og generelt allergiske overfor reklamer.

Content marketing er pull marketing, der tiltrækker forbrugerne med relevant information. Den moderne forbruger har smartphonen i hånden og computeren i nærheden, og er klar til at søge information hvor som helst, når som helt om hvad som helst – vi forventer, at vi kan finde svar på det meste inden for få sekunder.

5 steps til din content marketingstrategi

Hvis du skal have succes med din content marketing er det vigtigste at have en klar strategi. Det kan virke som en selvfølge – men alligevel kæmper mange med at udarbejde en content marketing-strategi. Det kan virke både uoverskueliggt og komplekst. Her er 5 konkrete trin til, hvordan du kan udarbejde og eksekvere en succesfuld content marketing-strategi.

En strategi, der ikke kun vil optimere og effektivisere din marketingindsats, men også hjælpe til at prioritere dine kræfter og kroner bedst muligt. Det kræver nemlig en målrettet indsats at udvikle værdiskabende og relevant content, som rent faktisk virker.

1. Hvad er formålet – og målet?

Først tager vi afsæt i virksomhedens overordnede visioner og mål. Det er helt centralt, at det står helt klart, så vi kan sikre, at din content marketingstrategi støtter op om den. Dine målsætninger kunne fx være at øge salget ved at generere kvalificerede leads, styrke dit brand og øge kendskab til dine produkter eller tydeliggøre dine kompetencer og ekspertviden.

2. Hvad skal I være for kunderne?

Med afsæt i strategiens formål og vision kan det derfor være en god idé at udvikle en klar kommunikationsplatform, som sætter den strategiske ramme for content-indsatsen. En kommunikationsplatform er et værktøj, der sætter retning for al kommunikation på tværs af touchpoints både med dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. Overordnet skal din content marketing-strategi sikre, at du kommunikerer konsistent til din målgruppe på tværs af platforme og distributionskanaler.

3. Hvem vil I være noget for?

Du kan ikke være alt for alle. Det er derfor vigtigt i strategien, at du definerer en eller flere målgrupper. Content marketing har fokus på værdiskabende indhold til kunderne – og jo bedre du kender kunderne – jo mere relevant indhold kan du skabe. Det kræver stor viden om dine kunders adfærd og stor indsigt i hele købsrejsen. Kunderne efterspørger stadig viden og service – det skal bare foregå online.

Et effektivt værktøj er at anvende personaer, hvor du får en større forståelse af de forskellige persontyper. Du kan dermed arbejde mere målrettet, da du konkretiserer kundernes behov, forventninger, bekymringer og mål. Ved at kende dine målgrupper godt bliver du også skarpere på, hvilke platforme du skal kommunikere på, og hvad der er vigtigt for kunderne i de forskellige faser i kunderejsen. Her er et godt værktøj til udvikling af personaer.

4. Hvad er dine budskaber?

Når du har styr på målgruppeprofilerne, har du også en bedre forståelse for, hvilke faglige temaer og indholdsemner der optager målgruppen, samt hvilken content-type de foretrækker, alt efter hvor de er i kunderejsen. Content-typer kan være alt fra videns- og inspirationsartikler, videoguides, manualer eller kataloger, nyhedsbreve, infografik, sociale medier, værktøjer. Alle har forskellige fordele og egenskaber og anvendelighed alt efter budskaber og målgruppe.

5. Hvor vil du ramme dem?

Kunderne forventer, at du ved, hvad de har behov for – og at du kan levere budskaberne, når de er relevante, og de er personaliseret til dem og deres aktuelle situation. Valg af platforme eller medier vil derfor typisk være en kombination af paid media (betalte annoncer), owned media (website, nyhedsbreve mm) og earned media (medieomtale, anmeldelser og PR). Det rigtige mix afhænger helt af din målgruppe, dine budskaber og kunderejsen.

 

Fra strategi til slagplan

Men en god strategi er kun første step. Den skal eksekveres – og det handler derfor om at bryde den op i en realistisk og overskuelig slagplan, der sikrer at ansvar og ressourcer er prioriteret og struktureret.

Sidst men ikke mindst, så handler det om at skabe resultater. Så der skal være klare KPI’er og effektmåling på alt, du laver. Netop digital marketing giver unikke muligheder for både at målrette og måle – men det kræver, at du dels ved, hvad du vil måle og rent faktisk får det gjort. Og derudover sikrer tilbageløb af viden og læring til det videre arbejde.

 

Skal vi hjælpe dig med at skabe værdifuldt content?

Content marketing er en langsigtet strategi og ingen kvik-fix-kampagne. Vi er klar til at hjælpe dig med at skabe en klar strategi og slagplan, så du både får en plan, der matcher virksomheden og en realistisk plan, der matcher dine ressourcer og ambitioner.

Merete

Få en snak om dine digitale muligheder.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk