Image Alt
Annoncering på sociale medier

Digital Marketing

Annoncering på
sociale medier

Vidste du, at mindst 65% af alle danskere bruger sociale medier dagligt? Vi kan ikke løbe fra det: de sociale medier er en stor og integreret del af vores hverdag. Facebook, Instagram, LinkedIn og Pinterest. Ja, du kender dem nok, men ved du, hvordan du får mest muligt ud af deres annonceringsmuligheder?

Forestil dig, at du står i et storcenter. Du deler flyers ud for dit firma, der sælger køkkener. Du giver en flyer til alle, der kommer forbi, men kun 20% af dem er husejere og har indflydelse på, hvilket køkken der sidder i deres hjem. Resten bor til leje og gør det i mange år frem. 80% er derfor på nuværende tidspunkt ikke interesseret i at købe et køkken. Og selvom der selvfølgelig er noget brandingværdi, er der kun en lille sandsynlighed for, at de 80% husker dig til den tid, de skal købe køkken.
Dette undgår vi med en skarp og målrettet annoncering på sociale medier. Med den rette indsats og den rette viden kan du ramme den målgruppe, du søger, baseret på køn, alder, interesse, profession osv., og give dit brand og dit produkt et boost.

 

Hvad deler du?

Hvor meget deler du på de sociale medier? Og hvor meget, tror du, de sociale medier ved om dig? Svaret er: rigtig meget. Når du interagerer på de sociale medier, indsamles der data om dig. Denne data bruger Facebook i sin algoritme, så annoncører kan ramme dig med sit indhold, hvis du hører ind under målgruppen.

Med andre ord bruger du som annoncør dataene proaktivt, inden målgruppen overhovedet er begyndt at lede efter dine produkter eller dine services. Det betyder, at relevansen for din annoncering forøges og giver dig mulighed for at personalisere dit indhold. Det handler ikke bare om at ramme personer, men at ramme de rigtige personer, så du bruger dit annoncebudget effektivt og målrettet med højest mulig konverteringsrate.

 

 

B2B, B2C eller branding?

Mens nogle sociale medier som fx LinkedIn er oplagt til B2B (business to business) er andre som fx Instagram mere oplagte til B2C (business to consumer). Og så er der Facebook, der ligger midtimellem. 70% af danskerne er på Facebook, og derfor kan mediet bruges som effektiv leadgenerering inden for både B2B og B2C. Mange virksomheder bruger også medierne til ren branding for at øge opmærksomheden på produkter, som ikke nødvendigvis kan købes online, men som forbrugeren fx skal i deres lokale supermarked for at købe.

Herunder kan du læse mere om:
Annoncering på LinkedIn, Facebook og Instagram

 

Content: Engager dit crowd

Selvom det selvfølgelig er en vigtig faktor at have mange følgere, er det endnu vigtigere at skabe engagement blandt de følgere, du har – uanset om det er få eller mange. Inaktive følgere betragtes som dødvægt og gavner ikke nødvendigvis din profil.

Med annoncering på sociale medier kan du få dit budskab ud til en bestemt målgruppe. Det kan fx unge i alderen 17-30 år, folk i parforhold eller forældre. Derved øges muligheden for at skabe et cool og engagerende indhold til de rigtige personer, som på sigt kan give kliks, likes, delinger og kommentarer.

Når du laver content til sociale medier, så pas på med de hardcore salgstekster. Det kan nemlig ofte have den modsatte effekt af intentionen og skræmme kunderne væk. Skab content, der fortæller, hvorfor netop dit produkt kan gøre en forskel, og hvorfor de skal vælge dit frem for et andet.
Og husk! De sociale medier arbejder strategisk med annoncerne, og det er derfor ikke lige meget, hvordan du skaber engagement blandt modtagerne. Fx er clickbait og for meget tekst på mediet udelukket, da du kan risikere, at dine annoncer enten ikke bliver godkendt eller bliver straffet og ryger ned i newsfeedet.

 

 

3 gode grunde: Derfor skal du annoncere på sociale medier

1. Ram din målgruppe: Med annoncering på de sociale medier kan du ramme din målgruppe mere præcist. Med andre ord deler du ikke flyers ud til alle, der træder ind i storcentret, men kun til dem, der er relevante for dit produkt.

2. Trafik til din hjemmeside: Tænk dit website som dit hovedsæde. Det er din hjemmeside, der skal konvertere potentielle kunder til reelle kunder. Derfor skal content i din annoncering være så spot on, at de klikker sig ind på den. Selvom der hurtigt bliver scrollet videre på de sociale medier, er det vigtigt at få nye personer ind på hjemmesiden bl.a. pga. muligheden for at lave retargeting.

3. Retargeting: Med retargeting kan du ved hjælp af et website-pixel vise annoncer på sociale medier til brugere, der allerede har vist interesse for dig. Det er målrettet annoncering til de brugere, der har besøgt dit website inden for et bestemt tidsrum. Fordelen ved retargeting er, at den besøgende allerede kender dit brand og derved er et skridt længere i købsprocessen. Retargeting er en effektiv og omkostningseffektiv strategi, der hjælper brugerne med at huske netop dit brand.

 

Sådan arbejder vi med sociale medier hos ImageConsult

• Vi skaber content til annoncerne (tekst og billeder)
• Vi definerer målgrupperne ud fra demografi, interesser, adfærd m.fl. og ud fra dine ønsker
• Vi annoncerer overfor dine kunder og besøgende på din hjemmeside og finder frem til nye kunder, der ligner dine eksisterende kunder
• Vi opsætter retargeting-kampagner
• Vi opsætter Facebook-pixel
• Vi tracker og afrapporterer resultaterne af kampagnerne, så du altid kan se, hvor mange besøgende, du har fået ud af det

 

Workshop i sociale medier

Har I selv lyst til at kaste jer ud i den digitale jungle, trækker vi gerne i arbejdstøjet sammen med jer. Vi arrangerer og faciliterer workshops med virksomheder, der har brug for et ekstra skub og viden om brugen af sociale medier.

Læs mere om vores workshops her.

Merete

Få en snak om dine digitale muligheder.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk

Annoncering på Facebook og Instagram

Vi danskere elsker Facebook. Cirka 80% af os er nemlig på Facebook, og det gør mediet til en god annonceplatform for dig med en virksomhed. Facebooks eget annonceværktøj kan hjælpe dig med at nå ud med dit budskab til både gamle og nye kunder.
Instagram er i dag så integreret en del af Facebook, at mange af annoncemulighederne og værktøjerne er de samme, som du finder på Facebook. Dog er der stor forskel på, hvem der er på Instagram, og hvem der er på Facebook.

Facebook som effektiv markedsføringsplatform
Der er rigtig mange muligheder, når det kommer til facebookannoncer og bruger du kanalen rigtigt, kan den være en enormt kosteffektiv markedsføring. Men konkurrencen er hård, og det kræver derfor både planlægning og kreativitet, hvis du vil skille dig ud i newsfeedet.
For at lykkes med annoncering på Facebook kræver det, at både grafisk materiale, annoncetekst, landingsside, målsætning og målgruppe er velovervejet. Dit content skal få folk til at stoppe op, undre sig, klikke og læse videre.

Forskellige annonceformater
Grundlæggende opererer Facebook med tre forskellige tilgange til annoncer, som mediet igennem sin algoritme bruger til at parre målgrupperne med annoncemålsætninger.
• Kendskab
• Overvejelse
• Konvertering

Under disse tre kategorier er der forskellige målsætninger, som du kan sætte din annonce efter. Er dit mål rækkevidde, trafik, interaktion, leadgenerering, videovisninger, beskeder, installation af app, konvertering, produktvisninger? Eller? Mulighederne er tæt på uendelige, men formår du at gøre din annonce skarp, matcher Facebook din målsætning og annonce med målgruppen – og det er kosteffektivt.

Skal du have hjælp til din annoncering?
Vi står klar til at guide dig igennem annonceringslabyrinten – uanset om du først lige er startet på at udforske mediet eller er næsten helt i mål. Vi hjælper både med tekst, grafisk materiale og landingsside, så det hele spiller, når du sætter din kampagne i gang. Og når kampagnen slutter, giver vi en grundig afrapportering, så du kan se, hvor mange besøgende du har fået ud af det.

 

Annoncering på LinkedIn

LinkedIn er verdens største faglige og erhvervsorienterede sociale netværkssite, og verdens tredjestørste sociale medie efter Facebook og Instagram. Derfor er LinkedIn også et socialt medie og en annonceringsplatform med rigtig mange muligheder – særligt for B2B-virksomhederne.
En af de største fordele ved at benytte LinkedIn som annonceringsplatform er, at målgruppen og brugerne er koncentreret om beslutningstagere og fagfolk i virksomheder i hele verden. Som annoncør har du mulighed for at målrette dine budskaber til et segment bestemt ud fra fx branche eller jobtitel.

LinkedIns forskellige annonceformer
1. Sponsoreret indhold i newsfeed
2. Tekstannoncer
3. InMails

LinkedIn giver dig desuden mulighed for at lave remarketing, leads-ads og look-a-like-målgrupper. Derudover har de skabt et LinkedIn InSights Tag, der giver dig indblik i, hvem der besøger din hjemmeside.

Hvorfor og hvornår skal du annoncere på LinkedIn?
LinkedIn har store fordele, hvis du ønsker at nå en bestemt målgruppe inden for særlige erhverv. Men inden du trykker på knappen og sætter annonceringen i gang, skal du være skarp på din annonceringsstrategi, din målgruppe og dit budget. Spørg dig selv: Hvem vil du ramme? Hvem har behovet? Og hvorfor har de behovet? Jo mere detaljerigt, du kan beskrive din målgruppe, jo bedre kan du målrette dine budskaber og skabe stærkt og relevant content.
Budgettet er vigtigt, uanset hvilken platform du annoncerer på, men særligt på LinkedIn skal du sørge for at holde det skarpt og stringent. LinkedIn er nemlig et dyrere medie at annoncere på end fx Facebook. Ja, du kan faktisk risikere klikpriser, der er op til 10 gange dyrere end på Facebook på en tilsvarende kampagne. Derfor er det vigtigt, at målgruppen, du vil ramme, er indsnævret og har et stort potentiale i konverteringen til kunder.

Skal vi hjælpe dig med din LinkedIn-annoncering?
Uendeligt mange muligheder, målgrupper, sociale medier og algoritmer. Skal vi hjælpe dig med at få et overblik og skabe en kampagne, der konverterer? Hvis du kender målgruppen, ved vi, hvordan vi rammer den. Kontakt os og få en uforpligtende snak.