Fra ide til prototype
Fra ide til prototype
En prototype handler om at skabe en hurtig og ufærdig version af en ide, så vi lettere kan forestille os, drøfte eller teste den tidligt i processen. Det kan være så simpelt som en løs skitse eller en mere færdigudviklet og detaljeret version af løsningen. Prototyper sikrer, at vi kan nå at justere til inden vi kommer for langt med færdiggørelsen.
Tanken er, at du kan bruge prototypen til at gøre dig forestillinger om, hvordan produktet eller løsningen kan se ud.
Sådan får du Nu skal vi igang med at planlægge vores prototype. Her bruger vi Storyboard som et værktøj, da det giver et godt, levende og visuelt overblik over vores kunderejse.
Sådan gør du: Det handler om at tænke i de store vigtigste stop på kunderejsen. Derfor skal vi koge den ned til 5-15 trin. Det kan være en god ide at starte med at tegne dem på post-it, så du kan flytte rundt, fjerne og tilføje efterhånden som I får samlet/prioriteret stop på den gode kunderejse.
- Tegn grid: Tegn omkring 15 kasser/frames på et whiteboard/flipover.
- Vælg åbningsscenen: Tænk over hvordan kunderne normalt møder dit produkt eller service. Gør åbningsscenen enkelt fx websøgning, artikel i magasin eller på hylden i butikken.
- Udfyld storyboard: Tegn hele kunderejsen opdelt i max 15 trin/frames. Snup gerne ideer fra eksisterende skitser til dit storyboard, når du kan. Suppler med små noter under rammen. Gå ikke for meget i detaljer – kun lige nok detaljer til at hjælpe teamet med prototypen på torsdag. I tvivl, tag risici. Den færdige historie skal være fem til femten frames.