Digital marketing strategi
Online strategi

Digital Marketing

Strategien sætter retningen
for din
online markedsføring

De digitale forandringer er måske noget af det allervigtigste for virksomheder og organisationer. Vi er mere online end nogensinde. Det traditionelle mediebillede er disruptet. Vi orienterer os og køber mere og mere online – og den moderne forbruger stiller store krav og forventninger til alt fra hastighed, indhold og service. Det stiller store krav til dig som virksomhed – og din digitale salgs- og marketingstrategi.

 

Hvad er en digital marketingstrategi?

Din digitale salgs- og marketingstrategi skal kort og præcist sætte retningen for din digitale tilstedeværelse. En god digital strategi tager afsæt i virksomhedens overordnede visioner, strategier og værdier. Og så binder den hele jeres overordnede marketingstrategi sammen. Det sikrer retning, fokus, genkendelighed og en rød tråd.

En klar strategi skaber klar prioritering. Den gør det muligt at vurdere, hvor mange ressourcer, der skal afsættes, for at nå målet. Vil I have flere besøgende på hjemmesiden? Hvilke kanaler skal I bruge? Hvor meget koster en ny kunde? Uden en strategi vil der ofte være ubalance mellem arbejdskraft, budget og forventninger, og det vil i sidste ende betyde dobbeltarbejde eller spildt arbejdskraft.

 

Ram din målgruppe (hvem)

Altid start med kunden. Opbyg din digitale strategi ud fra indsigter i kundernes behov – ikke dine produkter. Målgruppen er vigtig. Men hvor godt kender du egentlig din målgruppe? Hvem er den vigtigste målgruppe? Hvordan skaber vi bedst værdi for netop denne målgruppe? Her tager vi både afsæt i viden om deres brugeradfærd, demografi og psykografi – men også jeres praktiske erfaringer fra hverdagen og virkeligheden. Det koncentreres ned i en række personas, der kort og præcist beskriver de forskellige målgrupper. Med afsæt i dette kortlægges den optimale kunderejse for hver af de forskellige kundetyper. Kunderejsen er en helt essentiel del af den digitale strategi. Kunderejsen er helt konkret den rejse kunden er på fra start til slut. Her finder du guide til at kortlægge og designe kunderejsen (link)

Vælg den rigtige kanal (hvor)

Når vi har styr på målgrupperne og kunderejsen, så skal vi have kigget på valg af kanaler og platforme. Vi opdeler dem i 3 kategorier: Egne medier, betalte medier og fortjente medier. Hvilke du skal bruge, og hvad du skal bruge de forskellige medier til, afhænger helt af dine kunder, kunderejsen, konkurrenterne, typen af produkter og ydelser – og ikke mindst ressourcer, ambitioner og budget.

Egne medier (Owned): Dækker over de platforme, vi selv har kontrol over. Det kan være eget website, blog, nyhedsbreve, sider på sociale medier som Facebook, Instagram, Linkedin – men det kan også være online kundemagasiner, download guides, mobile apps, podcast, video eller webinarer. Styrken er, at du har fuld kontrol over indhold og distribution. Svagheden er, at det tager tid at skabe og distribuere godt indhold. Mulighederne er rigtig mange – og derfor er det vigtigt at vælge de rigtige.

Betalte medier (Paid): Er platforme, hvor vi annoncerer med betalt indhold. Det kan være i form af bannerannoncer, Google Ads, influencers og annoncering på forskellige måder på sociale medier. Styrken er, at du frit kan udforme dit budskab og ret præcist målrette det til din målgruppe – og har du stort nok budget, så kan du nå langt ud. Du kan også målrette både budskaber og målgruppe ret præcist, og få data tilbage om reach og brugerreaktioner. Svagheden er, at kunderne bliver mere og mere resistente overfor reklamer – og du kæmper i et marked med informationsoverload. Det handler derfor om at være skarp og målrettet – så du bruger krudtet og kronerne effektivt.

Fortjente medier (Earned): Her kigger vi må omtale i andres medier. Det kan være klassisk PR, anbefalelsessider som fx Tripadvisor eller Trustpilot, eller det kan være, hvis du får omtale af brugere eller bloggere. Det bliver ofte omfattet som “gratis”. Styrken er, at det er troværdigt og ofte vægter højt i forhold til at skabe tillid hos kunderne. Svagheden er, at du ikke selv kan styre indholdet – kun forsøge at påvirke.

Når vi har en præcis kunderejse, så vil man typisk kunne kortlægge, hvilke budskaber kunden har brug for i de forskellige faser og hvilke medier, der vil være mest optimale at bruge. Det vil ofte være en kombination af disse. Du kan læse mere om de forskellige typer af medier og kanaler her:

7 steps til en god strategi

Alting starter med en klar strategi. Strategien er vigtig – uanset om det er online eller offline. Men det er ofte her, vi oplever, at man er klar til at drøne afsted i jagten på hurtige resultater. Men forestil dig, at du skal ud at køre. Du ved ikke, hvor du skal køre hen, men du ved bare, at du skal køre. Du har ikke nogen GPS med. Du har heller ikke pakket tøj til flere overnatninger. Så vi må håbe, at du ikke skal for langt. Luk øjnene og kør. Lyder det helt usandsynligt i dit hoved? Så ved du, hvordan det er at lave markedsføring uden at have en strategi. Her er det vigtigt at træde hårdt på bremsen og råbe fuld stop. Lad os lige få styr på strategien, før vi drøner afsted.

1. Klar strategi skaber klar retning

Virksomhedens strategi er destinationen. Skal du til Mars, Malta eller Middelfart? Din digitale salgs- og marketingstrategi er valg af alt fra transportform, hvilke gæster du skal lokke med på turen, og om det skal være via Margueritruten eller motorvejen. Det adskiller sig i princippet ikke fra din klassiske marketingstrategi – men når vi lægger særlig vægt på den, er det, fordi vi oplever, at mange ser det som det hurtige kvikfix, og drøner afsted uden at have styr på, hvor vi skal hen. Kør – bare kør!

Men det er vigtigt, at vi alle kører i samme retning. Tag nu eksemplet med bilen fra før. Du kører mod en retning. Du ved ikke hvilken. Pludselig får du et opkald, og personen i den anden ende siger: “Hey, kan vi mødes herovre,” hvorefter du finder ud af, at du er kørt 150 km i den forkerte retning. Det er en kedelig slutning. Ikke nok med, at du skal køre 150 km tilbage, så skal personen, du skal mødes med også vente længere end højest nødvendigt.

Vi starter derfor med at kigge på jeres strategi – og hvis den ikke er skarp, så er det vigtigt, at den bliver det. Vi skal have indsigt i virksomheden, branchen, markedet, udvikling, tendenser, konkurrenterne, produkterne og ydelser – og ikke mindst kunderne og købsprocesserrne. Vi starter derfor med et at stille spørgsmål – rigtig mange spørgsmål – og tager et 360 graders tjek. Hvad vil I gerne opnå? Hvad er succeskriteriet? Hvem er de væsentligste konkurrenter, og hvad kendetegner dem? Hvilke kundesegmenter har I – og hvilke er de primære? Hvad er jeres ambitioner for fremtidig positionering på markedet?

Det er vigtigt at vide præcis, hvor vi står – og have et helt klart billede af, hvor vi skal hen!

2. Kend din målgruppe – sådan rigtig!

Uden mål – ingen succes. Du skal kende din målgruppe for at få succes med din kommunikation, og det handler om mere end at opdele kunderne i kategorierne ”unge”, ”ældre” og ”ældst.” Det handler om, at du sidder bag rattet og skal køre dine passagerer det rigtige sted hen.
Men før du kan tilbyde din service, bliver du nødt til at vide nogle ting om dine passagerer. Hvor mange er de? Skal de have en minibus eller en dobbeltdækker? Har de børn? Skal du have en autostol med? Skal der være plads til kufferter? Og hvad skal turen koste?
Når vi arbejder med online marketing, skal vi vide, hvad målgruppen har behov for, for at opfylde deres behov med dit produkt. Det handler om alt lige fra værdier, interesser, stilling, alder og indkomst.

Jo bedre du kender dine passagerer, jo bedre kan du tilpasse rejsen til deres behov – og få de rigtige budskaber ud på de rigtige platforme.

3. Motorvej eller Margueritrute?

Er målet at presse speederen i bund på motorvejen og nå bredt ud til mange hurtigt med målrettet annoncering og automatiserede email flow? Eller tager du den naturskønne Margueritrute, hvor der kræses for værdi? Uanset hvilken rute du vælger, er det vigtigt, at du sætter et realistisk og klogt budget. Det nytter ikke at drøne derudaf uden at regne på din ROI (Return In Investment). Prisen på markedsføringsaktiviteterne skal selvfølgelig give plus på bundlinjen, uanset om bruger kroner på Facebook, Instagram, LinkedIn, annoncer eller Google Ads.
Markedsføringen skal skabe positive økonomiske resultater, og den skal nå målet. Om det er at konvertere leads til salg eller skabe mere synlighed via dit website.

4. Ikke alle veje fører til Rom

Valget af platforme og kanaler afhænger af målgruppe og mål. Som det første, skal du vide, hvor din målgruppe primært er til stede. Er det Facebook, Instagram eller LinkedIn? Sæt ind der, hvor der er størst chance for at ramme målgruppen for ikke at spilde ressourcer og energi.
Derudover hænger valget af kanal og platform sammen med målet for strategien. Er det fx mere synlighed på dit brand, vil Instagram og displayannoncer ofte være gode valg. Er målet at øge salget via trafik til din hjemmeside eller webshop, er Google Ads og Facebook måske bedre kanaler at annoncere på. Platformen skal matche målet og din målgruppe, og ofte kan man ikke nøjes med én platform, men skal skabe trafik og brand awareness gennem flere kanaler for at nå størst effektivitet. Læs mere om valg af kanaler her

5. Kend dit budskab

Uanset hvilken kanal eller digital platform, du vælger, er det alfa og omega at kende sine budskaber, når du kommunikerer ud til din målgruppe – og at kommunikere det på en måde, der understøtter dit brand. Budskabet er en vigtig del af dit brand, så vil du opfattes som seriøs, sjov eller innovativ, må det gerne afspejle sig i måden, du kommunikerer til din målgruppe. Det styrker dit brand og din branding.

6. Sæt GPS’en til

Planlæg dine kampagner på tværs af platforme og kanaler. Gør du det, får du et langt større og bedre overblik over alle dine marketingaktiviteter og sikrer den røde tråd i din kommunikation – både i det grafiske og ordlyden.
Planlægger du fremad, giver det dig også mulighed for at styre kampagnen og fordele dit budget, så det hele ikke skydes af i løbet af første uge, men fordeles klogt og effektivt.

7. Husk at tanke, så du ikke løber tør

Når kampagnen og de planlagte opslag er sat i gang, kan du ikke bare læne dig tilbage og nyde rejsen. Nej, det er nu, du skal være ekstra opmærksom på dine marketingaktiviteter, så de hele tiden kører mod målet og ikke afviger fra ruten.
Mål på, om resultaterne er tilfredsstillende i forhold til det mål, I har sat. Hvis ikke, handler det om at optimere og justere kampagnen på de forskellige platforme for at få flere kliks, salg, leads og kunder.

 

Skal vi hjælpe med at sætte retningen for din online markedsføring?

En strategi er vigtig for at holde retningen på jeres markedsføring. Vi er klar til at hjælpe dig med en klar online strategi, så du rammer din målgruppe med det rigtige budskab. Vi kan starte med et uforpligtende møde, hvor vi gennemgår dine behov og snakker om strategien.

Send en mail til mig, så ringer jeg dig op til en kort snak.

Merete

Få en snak om dine digitale muligheder.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk