Digital Marketing Målgrupper
Sæt ansigt på din målgruppe med enkle personaer

Digital Marketing

Sæt ansigt på din
målgruppe med enkle personaer

Det er vigtigt at kende sin målgruppe – og jo bedre du kommer ind i hjertet, hjernen og ind under huden på målgruppen – jo mere præcis og målrettet kan du kommunikere. Det kan personaer hjælpe med. En persona er et fiktivt bud på din ideelle kunde eller målgruppe. Ved at bruge personaer har du lettere ved at gøre budskaberne skarpskårne, relevante og værdiskabende for din målgruppe.

 

Hvorfor skal du bruge personaer?

Personaer er et rigtig stærkt værktøj til at få beskrevet din målgruppe. En persona er ikke kun én person. Men den repræsenterer og sætter ansigt på din målgruppe. En persona er af afgørende betydning i din marketing arbejde, og du skal som virksomhed kende dine personaer virkelig godt (næsten som du kender en levende person). Derfor skal de være beskrevet levende og realistisk. Det er dit pejlemærke, der giver svar på dit: Hvad, hvorfor og hvordan! Du skal kunne sætte dig ind i målgruppens sted, hendes motivation, udfordringer og oplevelser undervejs på kunderejsen.

 

Sådan bruger du personaer

Når du skal udvikle din marketingkampagne, så kan din persona hjælpe dig med at beslutte: Hvilke formater, du skal benytte, for at få størst engagement? Hvilke kanaler der er mest effektive til at nå flest mulige potentielle kunder. Hvilken tone-of-voice, du skal bruge, for at kommunikere bedst med kunden? Hvilken type content, du skal skabe, for at tiltrække nye leads? Hvordan og hvor i kunderejsen der skal sættes ind?

3 steps til udvikling af personaer

Her er 3 steps til udviklingen af personaer. Det kan gøres tungt og langhåret – eller rimelige kort og råt. Start med at samle al den viden og de indsigter I har i jeres salgs- kunde- og marketingteams – der er ofte gode erfaringer og mavefornemmelser i organisationen for, hvem vores kunder egentlig er. Udvælg og prioritér efter, hvilke kundetyper I ofte møder, hvorfor kunden foretager et køb, hvorfor de foretrækker jeres produkt frem for konkurrenternes, og hvad der gør, at de ville vælge det fra. Vælg den eller dem, der umiddelbart virker vigtigst for jer – og sæt igang:

1. Fakta

Saml al den viden, fakta og data, I har, om den aktuelle målgruppe. Hvad kender vi til deres demografiske data? Har I viden om deres geografiske data? Hvad har vi af viden om deres adfærd? Det kan også være fakta omkring deres søge- og købsadfærd. Hvilke søgeord har de brugt, hvilke sider besøger de på vores website, og hvornår forlader de kurven? Hvilke varer har de købt, og hvad med mersalg og gensalg?

2. Interviews

Men ét er fakta – et andet er at snakke med kunderne. Hvilke pains og gains har de? Nu skal du i gang med at validere de antagelser, I har, om kunderne – det gøres bedst ved at snakke med de rigtige kunder. Der skal stilles åbne og mange spørgsmål. Vær nysgerrig og lyttende. Forkerte antagelser kan koste kassen. Disse spørgsmål kan I det hele taget gøre dig klogere på kunderne – hvordan de træffer valg, hvad de foretrækker eller hader. Pointen er at forstå kundernes adfærd. Så udform dine spørgsmål med det i tankerne.

Digital Marketing Personaer

3. Udvikl personaer:

Nu skal du i gang med at udvikle personaer. Start enkelt – så kan du altid sætte udvikle videre på dem. En god persona bør typisk indeholde:

Navn: Det kan være en god idé at kalde jeres persona et navn. Det kan være Revisor Ralf, Administrator Anne, Torben Tømrer – det skal være navne, der hjælper dig med at huske den enkelte personas særlige karakteristika. Hvis du er i tvivl om, hvordan en kunde vil reagere, eller om han ville købe dette, så spørg: Hvad vil Torben Tømrer sige til det!

Beskrivelse: En persona bør indeholde relevante (for jeres brand/produkt) demografiske, psykografiske evt. geografiske beskrivelser. Det kan være alder, erhverv, familie, typiske udfordringer, købsadfærd og andre faktorer der påvirker, hvordan salg- og marketing skal interagere med denne kundetype.

Foto/illustration: Det kan være fint at vælge et portrætfoto eller skabe en illustration af vedkommende. Netop fordi vi skal kende ham rigtig godt, kan det være ekstra effektivt at have et ansigt på vedkommende.

Indikatorer/adfærd: Lav en liste med karakteristika, som vi skal tage hensyn til. Fx at Revisor Ralf går meget op i fakta og detaljer, og derfor ikke køber, hvis han er i tvivl om selv det mindste. Torben Tømrer er mere interesseret i, om den kan holde i længden, læser ikke gerne lange tekster og skal derfor have tingene serveret med lavt lix og et praktisk fokus.

1. Lad medarbejderne skabe personaer: En rigtig god måde at få personaerne skabt og ind under huden på medarbejderne er at inddrage dem i arbejdet. Medarbejderne har ofte rigtig meget viden og erfaringer med kunder – og det er oplagt at sætte den viden i spil i udviklingen af jeres personaer. En anden fordel er, at medarbejderne får ejerskab til jeres personaer og efterfølgende vil bruge dem mere i praksis.

2. Gør dem levende – sådan rigtig: Billeder og ord gør ét. Men hvis du skal have personaerne til at leve rigtigt, så kan det være en idé at udarbejde små film eller lade skuespillere lave små rollespil – og på den måde få lanceret personaer for en bredere skare. Når personaerne får krop, stemme og mimik, bliver de mere levende og nærværende.

 

Quick’n’dirty

Du kan sagtens skabe en række personaer ud fra jeres erfaringer og kendskab til jeres forskellige målgrupper til mange forskellige opgaver. I organisationer og teams er der ofte masser af erfaring og fornemmelser til rådighed – måske har I allerede mere eller mindre bevidst opdelt kunderne i nogle kategorier. Brainstorm på de mange forskellige typer, og kog dem ned til de 3-5 vigtigste og fold dem ud, så deres beskrivelser passer til jeres produkt. Persona Per – er klar til at trække i arbejdstøjet her. Ikke mere pis med det!

Merete

Få en snak om dine digitale muligheder.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk