Image Alt
podcast

Digital Marketing

Skab podcast, der holder
dine kunder i ørene

Podcast er populært som aldrig før – og med god grund. Podcast kan lyttes i bilen, på løbeturen eller mens du gør rent. Der er en kæmpe vækst i både folk, der lytter til podcasts og dem, der udgiver podcasts. Her har vi samlet en lille praktisk guide med 7 steps til, hvordan du skaber en podcast, der understøtter dit brand og din strategi – og din bundlinje.

1. Hvorfor vil du podcaste?

Den første overvejelse, du skal gøre, er: Hvorfor? Hvad er formålet med din podcast? Der er mange gode grunde til at skabe sin egen “kanal”. Det kan være svært at få taletid eller spalteplads. Med din egen podcast har du mulighed for at sende, når du vil – og det er dig, der bestemmer indhold, form, frekvens og tidsplan. Det er alenetid med lytteren, og det er intimt, tillidsvækkende og troværdigt, men det kræver, at du dedikerer dig.

Podcast kræver ikke meget mere end en optager, et redigeringsprogram og din stemme, og selvom vi har lyst til at sige, “bare spring ud i det”, er det en god idé lige at klappe hesten, inden du går i gang med første optagelse. For ligesom med alt andet god content, der skal ud til en målgruppe, kræver det både tid og kræfter at kreere en podcast, der kan opbygge et publikum. Planlægning, produktionstid og ikke mindst vedholdenhed er nødvendigt. For dine lyttere skal vide, hvad de kan forvente sig af podcasten, og hvornår de skal komme tilbage for at høre nyeste episode.

Lykkedes du med at skabe en podcast, publikum har lyst til at lytte til, har det den potentielle effekt, at lytterne lærer dig bedre at kende og forstår hvilken ekspertise, du kan hjælpe dem med. Podcast er kontaktskabende allerede inden, du møder din potentielle nye kunde, og formen kan derfor være med til at skabe salg eller styrke din branding.

2. Hvem skal lytte med?

Hvem er din målgruppe? Det er vigtigt, at du er helt skarp på din målgruppe. Hvem skal lytte til din podcast? En podcast kan sammenlignes med 1:1 kvalitetstid med din lytter – derfor skal du vide, præcis hvem du inviterer, kende deres hverdag, udfordringer, behov og motivation. Hvorfor skal de bruge en halv time med dig i ørene? Er det nye kunder eller potentielle kunder? Hvilken relation har du til dem eller ønsker du at skabe. Er det en uformel samtale, en hyggesnak eller effektive koncentrerede fakta uden smalltalk og bullshit? Brug de indsigter, du har, om dine nuværende kunder.

Det kan være en god ide at tage afsæt i en persona, der er en detaljeret beskrivelse af konkrete men fiktive kunder. Hvorfor skal de lytte? Hvordan er deres hverdag – vil de lytte på farten, eller har de god tid til kvalitetslytning i løbet af dagen? Pointen er, at jo bedre, du kender din målgruppe – jo bedre kan du målrette din podcasts form og indhold præcis til dem.

3. Hvad snakker du om?

Der findes et væld af podcasts. Det er derfor vigtigt, at du skiller dig ud og skaber en podcast, der netop passer til jeres brand, strategi, branche og målgruppe. En af de første overvejelser er, hvilken type podcast du ønsker at lave. Der er mange forskellige typer podcast, der fungerer bedst til business. Grundlæggende skal du spørge dig selv – er du ekspert eller vært eller en kombination af disse? Er du nyhedsaktuel, eller kan man også lytte til din podcast om et år?

Ekspert-podcast: Her er det dig, der er eksperten, der deler ud af viden og værktøjer. Her er det naturligvis vigtigt, at du har tyngde og fagligheden i orden – og du har en vis bredde, så det ikke bliver en engangsforestilling. En podcast er jo typisk en serie. Her kan du vælge at have skiftende medværter fx til at fokusere på forskellige faglige temaer eller bruge det som case. Det kan virke rigtig godt og skaber variation.

Interview-podcast: Skal det være en podcast, hvor du inviterer folk i studiet og interviewer dem? Det kan virke rigtig stærkt, fordi du sætter rammen, og content skabes af dine gæster. Det er naturligvis vigtigt, at du har et overordnet tema på tværs af dine podcast og inviterer relevante personer ind, der passer til dét og vinkler dine interviews skarpt på det. Det giver dig en vis autoritet, da du bliver associeret med de personer, du har med i podcasten – og har du fx kendte med eller eksperter, kan det også styrke dit eget brand.

Hvad er dit tema?
Hvad skal det overordnede tema være for din podcast. Her skal det koges ned til den berømte elevatortale. Hvis du skal præsentere din podcast på 10 sekunder – hvad vil du så skære det ned til.

Eksempler: Denne podcast giver dig den nyeste viden indenfor sundhed til svin. Denne podcast giver dig eksperternes bedste fif til, hvordan du skaber content marketing. Denne podcast giver ledere inspiration til bedre ledelse i en travl hverdag. Denne podcast inspirerer med alt om løb fra sofa til maraton. Denne podcast giver dig dagens opskrift – altid med 5 råvarer.

Brainstorm over de 10 første episoder og tjek efter, om de kan holde sig inden for dit tema. Hvis det ikke er helt skarpt og enkelt fra starten, så bliver det sværere at kommunikere. Tilpas enten dit tema eller gør dine emner skarpere indenfor dit tema. Ingen gider lytte til løst og fast om lidt af hvert.

Skal vi hjælpe med at komme igang med din podcast?

Tag os med på lyt, når du optager din podcast. Vi har erfaring med at udvikle podcast-koncepter – lige fra jingle og redigering til podcastlogo og lancering – og vi hjælper også gerne dig med at få skabt et stærkt podcast-koncept, der er værd at lytte til. Vi har et professionelt podcaststudie og sidder klar med en gang podcast-kaffe.

Send en mail til mig, så ringer dig op til en kort snak.

Merete

Få en snak om din podcast.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk

Cases