PODCASTværkstedet

Sådan kommer du igang med at podcaste

Podcast er populært som aldrig før – og med god grund. Podcast kan lyttes i bilen, på løbeturen eller mens du gør rent. Der er en kæmpe vækst i både folk, der lytter til podcasts og dem, der udgiver podcasts. Her har vi samlet en lille praktisk guide med 7 steps til, hvordan du skaber en podcast, der understøtter dit brand og din strategi – og din bundlinje.

 

1. Hvorfor vil du podcaste?

Den første overvejelse, du skal gøre, er: Hvorfor? Hvad er formålet med din podcast? Der er mange gode grunde til at skabe sin egen “kanal”. Det kan være svært at få taletid eller spalteplads. Med din egen podcast har du mulighed for at sende, når du vil – og det er dig, der bestemmer indhold, form, frekvens og tidsplan. Det er alenetid med lytteren, og det er intimt, tillidsvækkende og troværdigt, men det kræver, at du dedikerer dig.

Podcast kræver ikke meget mere end en optager, et redigeringsprogram og din stemme, og selvom vi har lyst til at sige, “bare spring ud i det”, er det en god idé lige at klappe hesten, inden du går i gang med første optagelse. For ligesom med alt andet god content, der skal ud til en målgruppe, kræver det både tid og kræfter at kreere en podcast, der kan opbygge et publikum. Planlægning, produktionstid og ikke mindst vedholdenhed er er nødvendigt. For dine lyttere skal vide, hvad de kan forvente sig af podcasten, og hvornår de skal komme tilbage for at høre nyeste episode.

Lykkedes du med at skabe en podcast, publikum har lyst til at lytte til, har det den potentielle effekt, at lytterne lærer dig bedre at kende og forstår hvilken ekspertise, du kan hjælpe dem med. Podcast er kontaktskabende allerede inden, du møder din potentielle nye kunde, og formen kan derfor være med til at skabe salg eller styrke din branding.

2. Hvem skal lytte med?

Hvem er din målgruppe? Det er vigtigt, at du er helt skarp på din målgruppe. Hvem skal lytte til din podcast? En podcast kan sammenlignes med 1:1 kvalitetstid med din lytter – derfor skal du vide, præcis hvem du inviterer, kende deres hverdag, udfordringer, behov og motivation. Hvorfor skal de bruge en halv time med dig i ørene? Er det nye kunder eller potentielle kunder? Hvilken relation har du til dem eller ønsker du at skabe. Er det en uformel samtale, en hyggesnak eller effektive koncentrerede fakta uden smalltalk og bullshit? Brug de indsigter, du har, om dine nuværende kunder.

Det kan være en god ide at tage afsæt i en persona, der er en detaljeret beskrivelse af konkrete men fiktive kunder. Hvorfor skal de lytte? Hvordan er deres hverdag – vil de lytte på farten, eller har de god tid til kvalitetlytning i løbet af dagen? Pointen er, at jo bedre, du kender din målgruppe – jo bedre kan du målrette din podcasts form og indhold præcis til dem.

 

3. Hvad snakker du om?

Der findes et væld af podcasts. Det er derfor vigtigt, at du skiller dig ud og skaber en podcast, der netop passer til jeres brand, strategi, branche og målgruppe. En af de første overvejelser er, hvilken type podcast du ønsker at lave. Der er mange forskellige typer podcast, der fungerer bedst til business. Grundlæggende skal du spørge dig selv – er du ekspert eller vært eller en kombination af disse? Er du nyhedsaktuel, eller kan man også lytte til din podcast om et år?

Ekspert-podcast
Her er det dig, der er eksperten, der deler ud af viden og værktøjer. Her er det naturligvis vigtigt, at du har tyngde og fagligheden i orden – og du har en vis bredde, så det ikke bliver en engangsforestilling. En podcast er jo typisk en serie. Her kan du vælge at have skiftende medværter fx til at fokusere på forskellige faglige temaer eller bruge det som case. Det kan virke rigtig godt og skaber variation.

Interview-podcast
Skal det være en podcast, hvor du inviterer folk i studiet og interviewer dem? Det kan virke rigtig stærkt, fordi du sætter rammen, og content skabes af dine gæster. Det er naturligvis vigtigt, at du har et overordnet tema på tværs af dine podcast og inviterer relevante personer ind, der passer til dét og vinkler dine interviews skarpt på det. Det giver dig en vis autoritet, da du bliver associeret med de personer, du har med i podcasten – og har du fx kendte med eller eksperter, kan det også styrke dit eget brand.

Hvad er dit tema?
Hvad skal det overordnede tema være for din podcast. Her skal det koges ned til den berømte elevatortale. Hvis du skal præsentere din podcast på 10 sekunder – hvad vil du så skære det ned til.

Eksempler: Denne podcast giver dig den nyeste viden indenfor sundhed til svin. Denne podcast giver dig eksperternes bedste fif til, hvordan du skaber content marketing. Denne podcast giver ledere inspiration til bedre ledelse i en travl hverdag. Denne podcast inspirerer med alt om løb fra sofa til marathon. Denne podcast giver dig dagen opskrift – altid med 5 råvarer.

Brainstorm over de 10 første episoder og tjek efter, om de kan holde sig inden for dit tema. Hvis det ikke er helt skarpt og enkelt fra starten, så bliver det sværere at kommunikere. Tilpas enten dit tema eller gør dine emner skarpere indenfor dit tema. Ingen gider lytte til løst og fast om lidt ad hvert.

 

 

4. Design din podcast

Når du er skarp på “hvem” og “hvem”, så kommer vi til udviklingen af konceptet for din podcast. En podcast består af en række ingredienser, som en god gryderet. Men det er jo ikke lige meget, hvilke råvarer du hælder i gryden og i hvilken rækkefølge. Det kan være en god idé at have forskellige bud og teste det på målgruppen, inden du går i luften med konceptet – lav evt. en “prototype”.

DET GODE NAVN: Det er vigtigt, at navnet på din podcast matcher både målgruppe og det valgte koncept og indhold. Det skal være let at afkode OG sikre, at den er let at finde, så den dukker op, når nogen søger på det, du podcaster om. Det skal fortælle, hvad dit publikum kan forvente at få her. Det skal kunne siges, staves og så skal du selvfølgelig lige tjekke, om der er andre, der har fundet på det geniale navn før dig.

EN KORT EN LANG: Hvor lang skal den være? Det kan være svært altid lige at ramme 27 minutter. Men det er vigtigt, at kunderne ved, om det er en 5 minutters powertalk eller 2 timers foredrag, de kan forvente. Analyser viser, at mange foretrækker podcast mellem 10-30 minutter og alternativt mellem 30-45 minutter.

OPBYGNING: En podcast har typisk en fast grundstruktur. Skitser den og skab din drejebog. Er det et one man show? Eller er I to, hvor én er vært og den anden er samtalepartner? Lav gerne en test for at finde frem til, hvad der fungerer bedst. Måske skal dialogformen ændres, måske skal du arbejde med ordvalg og yndlingsudtryk. Afslut altid episoden med call to action, som fx “Lyt med i næste uge, hvor vi taler om, hvordan man laver god content marketing” eller “Følg os på Facebook, hvor vi vil varme op til næste uges episode.”

MUSIK: En podcast krydres gerne med lyd/musik. Det kan være intro/outro-musik a la en jingle, der også kan kombineres med en speaker, der introducerer dagens emne eller personer. Det kan være overgangsmusik mellem indholdet. Her er det vigtigt, at du vælger noget, der passer til dit brand og konceptet for podcasten. Er det tilbagelænet loungestemning, skal det lyde lidt som et nyhedsprogram, eller skal det have et skævt tvist. Musik er en god idé for at skabe genkendelighed.

GRAFISK UDTRYK: Hvordan skal dit podcast-logo se ud? Det skal matche dit brand i farver, look og stil – men det skal også skille sig ud på fx iTunes. Navnet på din podcast skal være en del af grafikken. Du kan derudover bruge fotos/illustrationer til at vise, hvad det drejer sig om eller bruge et billede af værten.

5. Praktisk om teknikken, redigering,

I princippet behøver du ikke det store udstyr for at lave en podcast. Du kan optage på din smartphone, og der findes gode gratis programmer til optagelse og redigering af lyden. Dog er det vigtigt, at lyden er i orden, så der ikke er skratlyde eller brummen – for det skræmmer lytterne væk. Hvad det koster at komme i gang med at lave en podcast, er op til dig afhængig af udstyret.

Vi anbefaler dig at kigge på:

  • Mikrofon for at sikre et godt lydniveau
  • Gode hovedtelefoner til redigering
  • Redigeringsprogram. Der findes flere gode gratis redigeringsprogrammer. Audacity er ét af dem.
  • Jingle, der sikrer genkendelighed og rammer sjælen for din podcast. Brug fx freesound eller soundcloud.

Og uanset hvor prof, du er, til at tale, optage og redigere, er det bare en god idé at lave et testafsnit eller pilotafsnit, så du får prøvet teknikken af.

6. Kickstart, kampagne og lancering

Nu skal vi ud over rampen. Det kan være en god ide at have flere podcast-episoder klar, fordi det giver lytterne en ide om hele konceptet, og at der er mere at komme efter. Du kan have en landingpage klar på dit eksisterende website eller bruge et separat site til din podcast. Sørg for at have styr på din hosting, så du kan få uploadet til relevante kanaler.

Vi har gode erfaringer for udvikling af en lanceringskampagne, hvor podcast’en formidles som en “premiere” på relevante marketingkanaler fra nyhedsbreve, sociale medier og fysiske gimmicks. Du bør tænke podcasten ind i hele din marketingstrategi, så det får en naturlig plads i hele årsplanen.

Få venner, familien og naboen til at anmelde, ranke og give stjerner til din podcast og trykke ‘abonner’, så snart den er ude. Det er nemlig helt vildt vigtigt at få anmeldelser, hvis din podcast skal klare sig god på podcast-medierne. Højere ranking og flere stjerner skaber troværdighed, og de fleste podcast-medier belønner mange abonnenter med en højere placering på hitlisten. Mind derfor gerne lytterne om at smide stjerner efter din podcast eller en kommentar.

Tag os på medhør. Vi er klar til at lytte til dig. Vi har erfaring med at udvikle podcast-koncepter til en række kunder, og vi hjælper også gerne dig med at få skabt et stærkt podcast-koncept, der er værd at lytte til, og som kan løfte dit brand, skabe salg og passe ind i kommunikationsstrategien og din digitale værktøjskasse. Vi har en gang podcast-kaffe klar.