Image Alt
podcastVÆRKSTEDET

podcastVÆRKSTEDET

Skab podcast, der holder
dine kunder i ørene

Podcast er populært som aldrig før – og med god grund. Podcast kan lyttes i bilen, på løbeturen eller mens du gør rent. Der er en kæmpe vækst i både folk, der lytter til podcasts og dem, der udgiver podcasts. Her har vi samlet en lille praktisk guide med 7 steps til, hvordan du skaber en podcast, der understøtter dit brand og din strategi – og din bundlinje.

1. Hvorfor vil du podcaste?

Den første overvejelse, du skal gøre, er: Hvorfor? Hvad er formålet med din podcast? Der er mange gode grunde til at skabe sin egen “kanal”. Det kan være svært at få taletid eller spalteplads. Med din egen podcast har du mulighed for at sende, når du vil – og det er dig, der bestemmer indhold, form, frekvens og tidsplan. Det er alenetid med lytteren, og det er intimt, tillidsvækkende og troværdigt, men det kræver, at du dedikerer dig.

Podcast kræver ikke meget mere end en optager, et redigeringsprogram og din stemme, og selvom vi har lyst til at sige, “bare spring ud i det”, er det en god idé lige at klappe hesten, inden du går i gang med første optagelse. For ligesom med alt andet god content, der skal ud til en målgruppe, kræver det både tid og kræfter at kreere en podcast, der kan opbygge et publikum. Planlægning, produktionstid og ikke mindst vedholdenhed er nødvendigt. For dine lyttere skal vide, hvad de kan forvente sig af podcasten, og hvornår de skal komme tilbage for at høre nyeste episode.

Lykkedes du med at skabe en podcast, publikum har lyst til at lytte til, har det den potentielle effekt, at lytterne lærer dig bedre at kende og forstår hvilken ekspertise, du kan hjælpe dem med. Podcast er kontaktskabende allerede inden, du møder din potentielle nye kunde, og formen kan derfor være med til at skabe salg eller styrke din branding.

2. Hvem skal lytte med?

Hvem er din målgruppe? Det er vigtigt, at du er helt skarp på din målgruppe. Hvem skal lytte til din podcast? En podcast kan sammenlignes med 1:1 kvalitetstid med din lytter – derfor skal du vide, præcis hvem du inviterer, kende deres hverdag, udfordringer, behov og motivation. Hvorfor skal de bruge en halv time med dig i ørene? Er det nye kunder eller potentielle kunder? Hvilken relation har du til dem eller ønsker du at skabe. Er det en uformel samtale, en hyggesnak eller effektive koncentrerede fakta uden smalltalk og bullshit? Brug de indsigter, du har, om dine nuværende kunder.

Det kan være en god ide at tage afsæt i en persona, der er en detaljeret beskrivelse af konkrete men fiktive kunder. Hvorfor skal de lytte? Hvordan er deres hverdag – vil de lytte på farten, eller har de god tid til kvalitetslytning i løbet af dagen? Pointen er, at jo bedre, du kender din målgruppe – jo bedre kan du målrette din podcasts form og indhold præcis til dem.

3. Hvad snakker du om?

Der findes et væld af podcasts. Det er derfor vigtigt, at du skiller dig ud og skaber en podcast, der netop passer til jeres brand, strategi, branche og målgruppe. En af de første overvejelser er, hvilken type podcast du ønsker at lave. Der er mange forskellige typer podcast, der fungerer bedst til business. Grundlæggende skal du spørge dig selv – er du ekspert eller vært eller en kombination af disse? Er du nyhedsaktuel, eller kan man også lytte til din podcast om et år?

Ekspert-podcast: Her er det dig, der er eksperten, der deler ud af viden og værktøjer. Her er det naturligvis vigtigt, at du har tyngde og fagligheden i orden – og du har en vis bredde, så det ikke bliver en engangsforestilling. En podcast er jo typisk en serie. Her kan du vælge at have skiftende medværter fx til at fokusere på forskellige faglige temaer eller bruge det som case. Det kan virke rigtig godt og skaber variation.

Interview-podcast: Skal det være en podcast, hvor du inviterer folk i studiet og interviewer dem? Det kan virke rigtig stærkt, fordi du sætter rammen, og content skabes af dine gæster. Det er naturligvis vigtigt, at du har et overordnet tema på tværs af dine podcast og inviterer relevante personer ind, der passer til dét og vinkler dine interviews skarpt på det. Det giver dig en vis autoritet, da du bliver associeret med de personer, du har med i podcasten – og har du fx kendte med eller eksperter, kan det også styrke dit eget brand.

Hvad er dit tema?
Hvad skal det overordnede tema være for din podcast. Her skal det koges ned til den berømte elevatortale. Hvis du skal præsentere din podcast på 10 sekunder – hvad vil du så skære det ned til.

Eksempler: Denne podcast giver dig den nyeste viden indenfor sundhed til svin. Denne podcast giver dig eksperternes bedste fif til, hvordan du skaber content marketing. Denne podcast giver ledere inspiration til bedre ledelse i en travl hverdag. Denne podcast inspirerer med alt om løb fra sofa til maraton. Denne podcast giver dig dagens opskrift – altid med 5 råvarer.

Brainstorm over de 10 første episoder og tjek efter, om de kan holde sig inden for dit tema. Hvis det ikke er helt skarpt og enkelt fra starten, så bliver det sværere at kommunikere. Tilpas enten dit tema eller gør dine emner skarpere indenfor dit tema. Ingen gider lytte til løst og fast om lidt af hvert.

Artikler

Dit logo er dit brand i
koncentreret form

Design manual
sikrer den røde tråd

Brandsignatur - det helt særlige kendetegn

Cases

Få en unik visuel identitet til din virksomhed og dine produkter

Skal jeres visuelle identitet også lave larm i landskabet, så tag os med på råd. Hos ImageConsult fortæller vi historier, vækker følelser og efterlader målgrupper med det helt rigtige indtryk. Med andre ord gør vi dit brand cool, tiltalende og et rigtig godt valg.

Med et gennemtænkt og gennemarbejdet visuelt koncept opnår din virksomhed, dit brand og dine produkter et ensartet og unikt udtryk, der kan bruges online, offline – og til alt midt imellem, så hverken hjemmeside, facebookside, instagramprofil, magasiner eller merchandise går fri, når der skal lanceres og relanceres. Vi ensarter jeres kommunikation og giver jer et stærkt visuelt og kommunikativt fundament, så jeres kunder genkender jer ved første øjekast. På den måde etableres der en uvurderlig kontakt mellem afsender og modtager.

Skab værdi med en skarp visuel identitet
Måske kender du det selv – altså det der med at efterlade et rigtig godt førstehåndsindtryk. Som en tillidsfuld, interessant, værdifuld, professionel og attraktiv person. Dét skal tænkes ind i jeres virksomheds visuelle identitet og formidles bredt ud, så besøgende på jeres sites bliver nysgerrige på jer og vil vide mere.

Udover at skabe værdi for jeres potentielle kunder, skaber I også værdi internt i virksomheden med en ensartet visuel identitet. Ved at målrette og gøre jeres visuelle identitet skarpere sørger I for, at alle i firmaet har en fælles referenceramme og et fælles fundament ud fra jeres brand. Alle skal arbejde i samme retning. Det sikrer vi bl.a. igennem en detaljeret designmanual, så det grafiske arbejde, storytelling og tone of voice ensartes – smart for det interne arbejde, eller hvis I i firmaet benytter ekstern grafisk hjælp.

Forskel på brand, branding, visuel identitet og logo
Okay, her skal vi holde tungen lige i munden. Vi oplever ofte, at de fire betegnelser brand, branding, visuel identitet og logo skaber forvirring og forveksles med hinanden. Et logo er ikke et brand, ligesom det ikke er en visuel identitet. Et logo er et symbol, der gør brandet genkendeligt – og en del af den visuelle identitet. Samtidig handler dit brand ikke kun om din visuelle identitet, men om hele din tilgang til kunderne også kaldet branding, som er det visuelle, verbale og sensoriske, der skaber et godt og stærkt brand.

Sådan skaber vi jeres visuelle identitet
Pyha. Nu har vi fortalt en masse om visuel identitet, branding og designmanualer, og vi medgiver gerne, at det lyder ukonkret og en smule uoverskueligt at starte på. Men der er ingen grund til bekymring. Hos ImageConsult har vi samlet et team af kreative værkførere, ordsnedkere og grafiske konstruktører, der kan skille jeres brand ad, og bygge det hele op igennem brandstragier og sammenhængende markedsføring, så det skaber værdi og fanger dine kunder.

Hos ImageConsult lover vi dig en sjov, spændende og udfordrende proces med masser af øjenåbnere og WOW-faktor. Giv os et kald og book et uforpligtende møde. Så giver vi en pris på jeres nye visuelle identitet.