Sprint: 3. dagen

Sprint: onsdag

Det er 3 dagen i vores SPRINT forløb. Nu har du og dit team en kæmpe stak løsninger baseret på alle skitserne fra tirsdag. Det er ret fantastisk – men også lidt en udfordring. Vi kan ikke prototype og teste dem alle. Vi har derfor brug for en god slagplan.

Vi starter dagen med en kritisk gennemgang af vores forskellige løsninger og beslutter, hvilke af dem, der har den bedste chance for at nå dit langsigtede mål. Om eftermiddagen tager vi de vindende scenarier og bearbejder dem ind i et storyboard, der er en trinvis plan for vores prototype.

Sådan gør du: Det kan være svært, at vælge den bedste løsning. Her er en rigtig god proces i 5 trin til, hvordan I får udvalg de bedste ideer.

  1. Kunstmuseum. Hæng alle skitserne op på væggen i en lang række, så det bliver let at få overblik.
  2. Hot-Spot: Hver person skal nu gå på kunstmuseum – helt stille – og udvælge hvilke af de mange skitser, der er deres favorit. Marker med små prik-mærkater. Giv 3 stemmer til hver.
  3. Lyn-kritik: Diskutér i teamet de stærkeste fordele/ideer i hver løsning. Noter/fremhæv de bedste pointer/ideer og de vigtigste indvendinger.
  4. Meningsmåling: Hver person vælger nu i stilhed en favoritide. På samme tid placerer hver person et stort prikmærkat for at markere sin stemme. (ikke-bindende)
  5. Super-vælger: Giv “beslutningstageren” tre store prik-klistermærker, og skriv hendes initialer på klistermærket. Det er den afgørende udvælgelse, der nu skal prototypes.

Næste fase er at …

Sådan gør du: Det kan være svært, at vælge den bedste løsning. Her er en 5-trinsproces til, hvordan I får udvalg de bedste ideer.

  1. Saml de vindende forslag og Del vinderne fra “måske-latere.” Flyt skitser med supervoter sammen. (s. 141)
  2. Rumle eller alt-i-en: Beslut om vinderne kan passe ind i en prototype, eller hvis modstridende ideer kræver to eller tre konkurrerende prototyper i en Rumble.
  3. Falske mærkenavne: Hvis du laver en rumble, skal du bruge en note-og-stemme til at vælge falske mærkenavne. (s. 145)
  4. Bemærk og stem. Brug denne teknik, når du har brug for hurtigt at samle ideer fra gruppen og indsnævre til en beslutning. Bed folk om at skrive ideer individuelt, derefter liste dem på en tavle, stemme, og lad afgøreren vælge vinderen. (s. 146)

Nu skal vi igang med at planlægge vores prototype. Her bruger vi Storyboard som et værktøj, da det giver et godt, levende og visuelt overblik over vores kunderejse.

Sådan gør du: Det handler om at tænke i de store vigtigste stop på kunderejsen. Derfor skal vi koge den ned til 5-15 trin. Det kan være en god ide at starte med at tegne dem på post-it, så du kan flytte rundt, fjerne og tilføje efterhånden som I får samlet/prioriteret stop på den gode kunderejse.