Image Alt
Vælg de rigtige kanaler

Digital Marketing

Vælg de rigtige kanaler
- payed, owned og earned

Der er mange forskellige kanaler, når vi arbejder med content marketing. Det kan derfor virke som en uoverskuelig jungle at vælge, hvilke der giver bedst mening – og ikke mindst hvordan de skal spille sammen. Derfor er det vigtigt at skelne mellem de tre overordnede grupper af kanaler, nemlig: paid, owned og earned media. Paid, owned og earned kan være stærke både hver for sig – men også sammen. Men det er vidt forskellige måder, du skaber og distribuerer content på de forskellige kanaler. Her får du lige et hurtigt overblik.

 

Betalte medier (paid media)

Vi starter med den klassiske måde at ramme din målgruppe på – nemlig ved målrettet betalt annoncering. Paid media er de online platforme, du betaler for at være synlig på. Det er også her, du kan nå ud til både eksisterende og potentielle kunder. Eksempler på paid media er blandt andet: Google Ads, Facebookkampagner, LinkedIn-annoncering, Instagram annoncer, retargeting, bannerannoncering og forskellige former for sponsoreret indhold.

Fordele: Ved paid media er, at du får mere synlighed hurtigere – og kan målrette den knivskarpt efter den målgruppe, du vil ramme.
Ulemper: Ja, du skal betale for det. Men da du kan ramme ret præcist i forhold til både målgruppens demografi, psykografi, geografi og adfærd fx i forhold til kunderejsen, så kan det være en fordel at bruge betalt indhold som en del af din digitale marketingsstrategi.

Derfor er det også vigtigt, at du undersøger, hvad der virker for din målgruppe for at få mest ud af din betalte annoncering.
Lav en målgruppeanalyse: Hvilke medier bruger dine nuværende og potentielle kunder, og hvordan interagerer de med forskelligt indhold?

Når du har fundet svaret på det, har du også svaret på, hvor det er smartest, at du lægger dine annoncekroner for at få mest ud af paid media.

Digital Marketing Kanaler

Ejede medier (owned media)

Mens du skal betale for at blive vist på betalte medier, så har du i princippet gratis adgang til at distribuere indhold på dine egne medier. Det kan for eksempel være: Din hjemmeside, din blog, dine sociale medier, dine e-mails og nyhedsbreve, dine guides, podcast, webinarer, videoinstruktioner, e-bøger og white papers. Der bliver i dag brugt flere og flere ressourcer på owned media – og arbejder du professionelt med dem, så har de markant større effekt end annoncering.

På dine egne medier fanger du typisk dine eksisterende kunder, og kanalerne er drevet af det indhold, du poster på dem. Målet med dine egne medier er, at du giver dine kunder eller potentielle kunder værdifuld viden, som giver dem lyst til at følge dig – og måske endda kontakte dig, når de er nået langt nok i deres købsrejse.

Fordele: Du har fuld kontrol over de kanaler, du ejer. Det kræver så til gengæld, at du bruger dem kvalificeret, så du opnår mest mulig synlighed, branding og salg.
Ulemper: Det kan godt være, at det i princippet er gratis. Men det kræver flere ressourcer, end du måske lige tror at sikre, at der er det rigtige content på dit website, at du har en stærk contentplan til at eksekvere på de sociale medier og at du fx får skabt et stærkt og målrettet e-mailflow.

Derfor er det vigtigt at have en strategi for, hvad du vil med de forskellige kanaler, og hvordan de spiller sammen både indbyrdes og i samspil.

 

Fortjente medier (earned media)

Det bedste er jo altid at blive anbefalet af andre. Det er pointen med fortjente medier, der helt enkelt går ud på at få omtale på andres medier. Det kan både være ved, at andre linker til din virksomhed eller deler dit indhold, uden at du direkte har opfordret dem til det. Eksempler på earned media er blandt andet: Anmeldelser på Tripadvisor eller Trustpilot, det kan være omtale i artikler, delinger, likes og andre interaktioner, henvisninger fra nuværende kunder eller via søgemaskineoptimering.

Earned media er således al den eksterne markedsføring, du får (næsten) uden at røre en finger.

Fordele: Anbefalinger fra andre virker altid stærkere, end når man selv fortæller om sig selv – hvis det ellers er positivt.
Ulemper: Du har ikke direkte kontrol over dine earned media, men du kan naturligvis arbejde på at skaffe den gode omtale den rigtige vej ved at dele interessant indhold og ved at give dine kunder en god oplevelse eller motivere til at anmelde dig på Trustpilot.

Digital Marketing Kanaler Paid

Hvordan du bruger Paid, Owned & Earned Media i din strategi?

Hvordan du bruger det i din markedsføringsstrategi? Først starter du med at kortlægge din portefølje af medier og dine potentielle medier. Hvad har af i paid, owned og earned media. Hvilke kanaler ejer du? Hvad betaler du for og hvor? Har du kundeambassadører eller samarbejdspartnere, der giver dig leads?

1. Kortlæg dine medier: Første step er at kortlægge dine betalte, ejede og fortjente medier. Bagefter sorterer og prioriterer du dem med fokus på dine forskellige typer af målgrupper. Marker også hvilke mulige medier, der vil ramme målgruppen, mens som du ikke bruger i dag.

2. Analyser performance: Næste step er at udarbejde en analyse over, hvilke kanaler der performer bedst i forhold til de overordnede mål fx skaber størst reach eller flest leads. Det handler om at bruge kræfterne og kronerne bedst – dette giver et godt overblik.

3. Kig på synergien: Tredje step er at kigge på flow og dermed synergien mellem de forskellige medier. Udnytter vi synergien mellem paid, owned og earned media til fulde, og har vi en konkret strategi for hver kanal og samspillet mellem dem?

Eksempel: Du skriver et blogindlæg og poster det på din blog (ejet medie). Derefter deler du et link til dit blogindlæg på Facebook (ejet medie) og opfordrer dine følgere til at like og dele (fortjent medie). For at få mere synlighed laver du opslaget til en Facebookannonce (betalt medie). På den måde bruger du alle 3 parametre til at skabe størst muligt synlighed for det, du gerne vil markedsføre.

Skal vi hjælpe dig med at få overblik og kortlagt dit potentiale?

Vi er klar til at hjælpe dig med at få overblik over dine nuværende og potentielle kanaler og give dig indsigt i, hvad der virker, så du kan få et stærkere fundament til at bygge din digitale strategi på. Vi kan starte med at tage et gratis og helt uforpligtende møde, hvor vi gennemgår dine behov og snakker indledende om den strategi, vi hjælper dig med at planlægge og udføre.

Send en mail til mig, og så ringer jeg dig op til en kort snak.

Merete

Få en snak om dine digitale muligheder.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk