Visuel Identitet Rød Tråd
Visuel identitet

Visuel identitet

Få en visuel identitet,
- unik og med rød tråd

Din visuelle identitet er en vigtig del af dit brand. Den er kundernes førstehåndsindtryk, og derfor er det vigtigt, at det stikker ud og fanger din målgruppes opmærksomhed med det samme. Derudover er det genkendelighed, som skal vække følelser hos målgruppen – igen og igen og gøre dem til jeres loyale kunder.

En stærk visuel identitet sikrer en målrettet og sammenhængende tilgang til hele din online marketing platform fra hjemmeside, nyhedsbreve, blogs og sociale medier. Det tager afsæt i jeres overordnede strategi, marked, produktportefølje og kobler det til en taktisk og praktisk strategi- og slagplan, der sikrer effektiv eksekvering og implementering.

Hvad indeholder en visuel identitet?
En visuel identitet kan være lille og enkel eller mere omfattende. Det afhænger helt af jeres behov. Den kan bestå af visualisering enkelte designelementer fra visitkort, mailsignatur, brevpapir, produktarkt eller vise alt fra ikoner, skilte, firmabiler, annoncer og website. Men den indeholder de grundlæggende designelementer, der definerer den visuelle identitet.

LOGO MED VARIANTER: Den visuelle identitet viser logo og logovariationer, der både kan fungere i farve, sort og negativ og måske særlige varianter fx til sociale medier. Den angiver typisk også, hvordan logoet skal bruges fx viser luft og respektlinjer omkring det. Der er mange krav til et godt logo. Det kan du læse mere om her (link)

FARVEPALETTE: Til en visuel identitet udarbejdes typisk en særlig farvepalette, der passer til brandet. Det kan være en enkel markant farve eller et helt farvesystem, alt efter jeres virksomhed, produkter og behov. Det kan ligeledes vise, hvordan farverne bruges fx som tone-i-tone eller som kontrastfarver eller angive, at blå tilhører en bestemt produktgruppe.

FONTE: Den indeholder fonte, hvor det angives, hvilken typografi/skriftvalg der bruges. Her kan der både være en særlig typografi, der netop definerer den visuelle indentitet og være kombineret med fonte, der er standard til hverdagsbrug i mail, word og powerpoint – det sikrer at den helt lavpraktisk er mere anvendelig i hverdagen, uden at du skal tilkøbe dyre fonte og sikre, at de er installeret på alle computere.

FOTOSTIL: Fotostilen er vigtig, da billeder er en central del af det visuelle udtryk. Her kan der være både en billedstil til produkter, miljø- og imagebilleder og portrætter.

GRAFISKE ELEMENTER: Mange virksomheder har også brug for ikoner og grafiske elementer – her er det også vigtigt, at der er angivet en grafisk stil på ikonerne, så det passer ind i den samlede visuelle identitet. Det kan også være stilen til infographic eller grafer.

TONE OF VOICE: En visuel identitet kan også angive tone of voice, fra hvordan I skriver jeres navn, til hvordan vi kommunikerer i type af statements og overskrifter. Hvordan formidler og fortæller I jeres brand.

BRANDSIGNATUR: Nogle brands har en særlig brandsignatur eller et designelement, der altid bruges. Det kan være et grafisk element, et mønster eller formen på et produkt. Det kan også være en stærk del af virksomhedens brand og DNA.

En visuel identitet skal sikre, at du bliver unik og markant i forhold til dine kunder, konkurrenter og skiller sig ud på den helt rigtige måde. Det tager derfor altid afsæt i din strategi og positionering. Skal du være den frække udfordrer, eller har du behov for at signalere tryghed, tyngde og tillid? Er alle konkurrenterne blå – så kan det være, du også skal være det (med variation, hvis det er kodex i branchen) eller også skal du skille dig ud og vælge noget helt andet.

Vi oplever i høj grad med øjnene, og derfor er det visuelle og grafiske udtryk fra dit brand helt centralt for, hvordan du bliver opfattet. Er dit brand varmt, venligt og imødekommende? Ønsker du at positionere dit brand som høj kvalitet eller discount – så er det vidt forskellige udtryk. Er det maskulint eller feminint – til senioerer eller hipster-unge – så er det vidt forskellige designs.

Her kan du kigge på nogle af de mange visuelle identiteter, vi har skabt gennem årene. Det er både store internationale koncerner og små iværksættere, det er livstilsbrands og hardcore B2B. Det visuelle udtryk og den gode ide gør forskellen.

Klik rundt og se eksempler på logoer og visuelle identiteter, vi har skabt eller kig forbi til en uforpligtende kop logo-kaffe.

Cases

Få en unik visuel identitet til din virksomhed og dine produkter

Skal jeres visuelle identitet også lave larm i landskabet, så tag os med på råd. Hos ImageConsult fortæller vi historier, vækker følelser og efterlader målgrupper med det helt rigtige indtryk. Med andre ord gør vi dit brand cool, tiltalende og et rigtig godt valg.

Med et gennemtænkt og gennemarbejdet visuelt koncept opnår din virksomhed, dit brand og dine produkter et ensartet og unikt udtryk, der kan bruges online, offline – og til alt midt imellem, så hverken hjemmeside, facebookside, instagramprofil, magasiner eller merchandise går fri, når der skal lanceres og relanceres. Vi ensarter jeres kommunikation og giver jer et stærkt visuelt og kommunikativt fundament, så jeres kunder genkender jer ved første øjekast. På den måde etableres der en uvurderlig kontakt mellem afsender og modtager.

Skab værdi med en skarp visuel identitet
Måske kender du det selv – altså det der med at efterlade et rigtig godt førstehåndsindtryk. Som en tillidsfuld, interessant, værdifuld, professionel og attraktiv person. Dét skal tænkes ind i jeres virksomheds visuelle identitet og formidles bredt ud, så besøgende på jeres sites bliver nysgerrige på jer og vil vide mere.

Udover at skabe værdi for jeres potentielle kunder, skaber I også værdi internt i virksomheden med en ensartet visuel identitet. Ved at målrette og gøre jeres visuelle identitet skarpere sørger I for, at alle i firmaet har en fælles referenceramme og et fælles fundament ud fra jeres brand. Alle skal arbejde i samme retning. Det sikrer vi bl.a. igennem en detaljeret designmanual, så det grafiske arbejde, storytelling og tone of voice ensartes – smart for det interne arbejde, eller hvis I i firmaet benytter ekstern grafisk hjælp.

Forskel på brand, branding, visuel identitet og logo
Okay, her skal vi holde tungen lige i munden. Vi oplever ofte, at de fire betegnelser brand, branding, visuel identitet og logo skaber forvirring og forveksles med hinanden. Et logo er ikke et brand, ligesom det ikke er en visuel identitet. Et logo er et symbol, der gør brandet genkendeligt – og en del af den visuelle identitet. Samtidig handler dit brand ikke kun om din visuelle identitet, men om hele din tilgang til kunderne også kaldet branding, som er det visuelle, verbale og sensoriske, der skaber et godt og stærkt brand.

Sådan skaber vi jeres visuelle identitet
Pyha. Nu har vi fortalt en masse om visuel identitet, branding og designmanualer, og vi medgiver gerne, at det lyder ukonkret og en smule uoverskueligt at starte på. Men der er ingen grund til bekymring. Hos ImageConsult har vi samlet et team af kreative værkførere, ordsnedkere og grafiske konstruktører, der kan skille jeres brand ad, og bygge det hele op igennem brandstragier og sammenhængende markedsføring, så det skaber værdi og fanger dine kunder.

Hos ImageConsult lover vi dig en sjov, spændende og udfordrende proces med masser af øjenåbnere og WOW-faktor. Giv os et kald og book et uforpligtende møde. Så giver vi en pris på jeres nye visuelle identitet.

Merete

Få en snak om din visuelle identitet.

Kaffen er klar. Ring eller skriv til Merete.

Telefon: 7684 3405 | 3060 1001
Mail: mdp@imageconsult.dk